Neem contact op
06-41528899
contact@lead-ing.nl

Omlijding

  • door 1b296ddf6b51016cffaa674cf558c40aeb0bc9af
  • 11 sep., 2019

Zinloze omleidingsroutes 

Wegwerkzaamheden zijn heel belangrijk om de verkeerssituaties aan de moderne tijd aan te passen. Maar de omleidingsroutes die ter plaatse worden neergelegd zijn een gevaar voor de gebruikers. Ik zie regelmatig als ik al weggebruiker door een willekeurige stad geconfronteerd wordt met een omleidingsroute dat deze zinloos de verkeerde kant op wijst. Fietsers worden een drukke stoep opgestuurd, voetgangers lopen opeens tussen auto's of een vervolgbord voor de omleidingsroute is niet geplaatst waardoor (brom)fietsers zelf moeten bedenken hoe ze op de plaats van bestemming gaan komen. Onbegrijpelijk en met een beetje aandacht voor alle weggebruikers ook zeer onnodig.

Voor het bord "fietsers en voetgangers overstekken" raakt kant nog wal. Dit bord kom ik regelmatig tegen bij situaties waar de stoep en of fietspad zijn geblokkeerd door werkzaamheden. En het is logisch dat het langzaamaan verkeer er dan moet worden omgeleid. Maar dat er vanuit de desbetreffende persoon die deze omleiding wordt verwacht dat de voetganger wel even oversteekt, dan 20 meter over de stoep loopt en dan weer oversteekt heeft zijn vak niet begrepen. Om maar te zwijgen over de fietsers die moeten overstekken. En dan? Tegen het verkeer in rijden van zowel fietsers en auto's? Dat zou de gemeente waar deze omleidingen worden neergelegd toch niet goed keuren? En daarbij zijn fietsers sowieso niet te sturen met alleen maar een simpel bord met daarop een pijl de verkeerde kant op. Die moet je begeleiden in de juiste richting. 
Van fietsers kan je niet verwachten dat ze met de fiets in de hand via het voetpad de weg gaan vervolgen als er een vrije route voor ze ligt. Zorg voor een veilige situatie die wel benut gaat worden zoals een met gele lijnen op de rijbaan aangegeven fietsroute waar het tegemoetkomend verkeer ook op geattendeerd wordt. Hiermee geef je iedereen een plekje waar ze gebruik van kunnen maken. Tevens geeft het aan dat er over nagedacht is en zullen weggebruikers eerder geneigd zijn de regels op te volgen.
En om (brom)fietsers een eenrichtingsverkeer straat in te sturen is al helemaal een doodzonde. Dit is niet zomaar een eenrichtingsverkeer weg. Door onoverzichtelijke bochten verderop in de straat werk je op deze manier ongelukken in de hand. 
door 1b296ddf6b51016cffaa674cf558c40aeb0bc9af 11 sep., 2019
Als het canvas blanco is mag je verwachten dat de schilder zijn creativiteit de vrije loop laat om het meesterwerk van zijn leven te schilderen. Dit zelfde mag je verwachten van de ontwerpers van onze openbare ruimte. Maar helaas gaat het hier nog vaak mis. Het zal voor de architecten, ontwerpers en uitvoerders duidelijk zijn wat ze bedoelen. Voor de weggebruiker, diegene waar het voor gemaakt is, blijft het vaak onduidelijk.

Neem onderstaande verkeerssituatie te Haarlem langs de Oude Weg. Aan beide zijde van de weg is een fietspad neergelegd waar fietsen in beide richtingen kunnen fietsen. Op zich een mooie situatie omdat zo de fietser niet de rijbaan hoeft over te steken. Het gaat echter mis bij de afronding van het fietspad.

Het gebeurt helaas vaak dat fietsers richting Amsterdam, de blauwe pijl, een auto tegenkomen die de Oude Weg op willen, rode pijl. Fietsers blijven op de fiets strook tot ze over de verkeersheuvel zijn omdat dit de aangewezen route is en komen zo in niemands land wat betreft er wordt verwacht. Zeker als de auto of vrachtwagen die de rode route volgt de bocht ruim inzet passeren fietsers / brommers het voertuig aan de linkerzijde wat achter het voertuig weer tot gevaarlijke situaties leidt. 

Ook het verkeer die de gele route volgt maakt het er niet overzichtelijk op omdat de uitrit tegenover de inkomende route vanaf de Oude Weg ligt. De iets wat luie bestuurder zal hierdoor weinig ruimte overlaten voor inkomend verkeer om de inrit in te rijden laat staan de ventweg te bereiken. Al met al een situatie waarvan je je afvraagt wie dit zo heeft kunnen bedenken.
door Leading 17 jul., 2019
Tijdens mijn studie had ik nooit gedacht dat ik ooit een planningsexpert in de railsector zou worden. Maar daar ligt toch echt de basis van mijn huidige kunde. Want de expert die ik nu ben had ik nooit kunnen zijn zonder de ervaring die ik heb opgedaan op en tijdens mijn studie Human Logistics. Het is de combinatie van theorie en praktijk die ik kan samenbrengen in de planningen die ik maak. Dat maakt mij een expert in de dienstregeling, personeels- en materieelplanning van treinen.

Vanuit de lokale planning van de NS voor Amersfoort ben ik doorgegroeid naar all round productieplanner voor NS International. En nu al zelfstandig logistiek professional actief bij ProRail voor onder andere de kwaliteitscontrole van de "uitgaande dag". 
Show More
Share by: