Als het canvas blanco is mag je verwachten dat de schilder zijn creativiteit de vrije loop laat om het meesterwerk van zijn leven te schilderen. Dit zelfde mag je verwachten van de ontwerpers van onze openbare ruimte. Maar helaas gaat het hier nog vaak mis. Het zal voor de architecten, ontwerpers en uitvoerders duidelijk zijn wat ze bedoelen. Voor de weggebruiker, diegene waar het voor gemaakt is, blijft het vaak onduidelijk.
Neem onderstaande verkeerssituatie te Haarlem langs de Oude Weg. Aan beide zijde van de weg is een fietspad neergelegd waar fietsen in beide richtingen kunnen fietsen. Op zich een mooie situatie omdat zo de fietser niet de rijbaan hoeft over te steken. Het gaat echter mis bij de afronding van het fietspad.
Het gebeurt helaas vaak dat fietsers richting Amsterdam, de blauwe pijl, een auto tegenkomen die de Oude Weg op willen, rode pijl. Fietsers blijven op de fiets strook tot ze over de verkeersheuvel zijn omdat dit de aangewezen route is en komen zo in niemands land wat betreft er wordt verwacht. Zeker als de auto of vrachtwagen die de rode route volgt de bocht ruim inzet passeren fietsers / brommers het voertuig aan de linkerzijde wat achter het voertuig weer tot gevaarlijke situaties leidt.
Ook het verkeer die de gele route volgt maakt het er niet overzichtelijk op omdat de uitrit tegenover de inkomende route vanaf de Oude Weg ligt. De iets wat luie bestuurder zal hierdoor weinig ruimte overlaten voor inkomend verkeer om de inrit in te rijden laat staan de ventweg te bereiken. Al met al een situatie waarvan je je afvraagt wie dit zo heeft kunnen bedenken.
Neem onderstaande verkeerssituatie te Haarlem langs de Oude Weg. Aan beide zijde van de weg is een fietspad neergelegd waar fietsen in beide richtingen kunnen fietsen. Op zich een mooie situatie omdat zo de fietser niet de rijbaan hoeft over te steken. Het gaat echter mis bij de afronding van het fietspad.
Het gebeurt helaas vaak dat fietsers richting Amsterdam, de blauwe pijl, een auto tegenkomen die de Oude Weg op willen, rode pijl. Fietsers blijven op de fiets strook tot ze over de verkeersheuvel zijn omdat dit de aangewezen route is en komen zo in niemands land wat betreft er wordt verwacht. Zeker als de auto of vrachtwagen die de rode route volgt de bocht ruim inzet passeren fietsers / brommers het voertuig aan de linkerzijde wat achter het voertuig weer tot gevaarlijke situaties leidt.
Ook het verkeer die de gele route volgt maakt het er niet overzichtelijk op omdat de uitrit tegenover de inkomende route vanaf de Oude Weg ligt. De iets wat luie bestuurder zal hierdoor weinig ruimte overlaten voor inkomend verkeer om de inrit in te rijden laat staan de ventweg te bereiken. Al met al een situatie waarvan je je afvraagt wie dit zo heeft kunnen bedenken.
Tijdens mijn studie had ik nooit gedacht dat ik ooit een planningsexpert in de railsector zou worden. Maar daar ligt toch echt de basis van mijn huidige kunde. Want de expert die ik nu ben had ik nooit kunnen zijn zonder de ervaring die ik heb opgedaan op en tijdens mijn studie Human Logistics. Het is de combinatie van theorie en praktijk die ik kan samenbrengen in de planningen die ik maak. Dat maakt mij een expert in de dienstregeling, personeels- en materieelplanning van treinen.
Vanuit de lokale planning van de NS voor Amersfoort ben ik doorgegroeid naar all round productieplanner voor NS International. En nu al zelfstandig logistiek professional actief bij ProRail voor onder andere de kwaliteitscontrole van de "uitgaande dag".
Vanuit de lokale planning van de NS voor Amersfoort ben ik doorgegroeid naar all round productieplanner voor NS International. En nu al zelfstandig logistiek professional actief bij ProRail voor onder andere de kwaliteitscontrole van de "uitgaande dag".